Przedłużenie gwarancji sprzętu AGD/RTV – czy warto?

0 11

Coraz krótsza żywotność sprzętu RTV/AGD to bolączka wielu konsumentów. Dlatego poza standardową gwarancją na nowo zakupione urządzenia, możemy dodatkowo zainwestować w jej rozszerzoną opcję. Jakie mamy prawa w ramach przedłużonej gwarancji i czy jej zakup faktycznie się opłaca?

Jak wynika z raportu niemieckiego Urzędu ds. Środowiska, liczba urządzeń, które zepsuły się w ciągu pięciu lat od zakupu wzrosła w ostatnich latach prawie dwukrotnie – z 3,5 proc. w 2004 roku do 8,3 proc. w roku 2013. Odpowiedzią sklepów z branży RTV/AGD na coraz krótszy cykl życia sprzętu jest możliwość jego wydłużonej ochrony, wychodzącej poza standardowy, dwuletni okres gwarancji.

Jak działa przedłużenie gwarancji?

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, każdy nowo zakupiony towar objęty jest dwuletnim okresem bezpłatnej gwarancji (rękojmia). Oznacza to, że w przypadku gdy sprzęt okaże się wadliwy bądź niezgodny z opisem, mamy prawo do jego naprawy lub wymiany. Jeżeli, z różnych przyczyn, jest to niemożliwie – możemy domagać się zwrotu pieniędzy. Przy zakupie sprzętu mamy też często opcję gwarancji handlowej, zapewniającej dodatkową ochronę zakupionego towaru.

Coraz częściej spotykamy się z sytuacją, gdy nasz sprzęt ulega awarii tuż po upływie okresu gwarancji. Aby uchronić klientów przez takimi przypadkami, wiele sklepów RTV/AGD oferuje nam tzw. przedłużoną gwarancję handlową, czyli polisę ubezpieczeniową wydłużającą gwarancję o dodatkowy okres ochrony, zazwyczaj od roku do trzech lat. – Mamy do wyboru dwa warianty przedłużenia gwarancji. Opcja podstawowa wydłuża ochronę na wypadek awarii wynikających z wad materiałowych lub wykonawczych w procesie produkcji o określony okres już po wygaśnięciu gwarancji producenta. W wersji rozszerzonej mamy, poza wydłużonym czasem gwarancji, zapewnioną dodatkową ochronę przed m.in. kradzieżą, pożarem, zalaniem, a nawet przypadkowymi, nieumyślnymi uszkodzeniami mechanicznymi – mówi Adam Fabian, Manager Max Elektro, ogólnopolskiej sieci sklepów RTV/AGD. Koszt przedłużenia umowy jest zależny od wartości danego sprzętu – z reguły nie przekracza on 25 proc. wartości urządzenia.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie dodatkowej ochrony?

Decydując się na przedłużenie gwarancji, zapoznajmy się przede wszystkim z treścią Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, gdzie znajdziemy dokładny opis zakresu ochrony, w tym – co istotne dla konsumenta – wskazanie przypadków, w których firma ubezpieczająca jest zwolniona z odpowiedzialności. Z reguły do takich wyłączeń należą katastrofy naturalne oraz umyślne uszkodzenie bądź zniszczenie sprzętu przez klienta, np. gdy użytkujemy go niezgodnie z instrukcją oraz przeznaczeniem. Zwróćmy też uwagę na procedurę zgłaszania awarii – gdzie i w jaki sposób zakomunikować uszkodzenie urządzenia, kto ponosi odpowiedzialność za naprawdę oraz za transport sprzętu, w jakim terminie powinniśmy zgłosić daną szkodę. Pamiętajmy też, by upewnić się ile napraw szkód obejmuje umowa – zdarza się, że w ramach polisy mamy prawo tylko do jednorazowej naprawy awarii.

Ubezpieczyć czy kupić nowy sprzęt?

Wielu konsumentów zadaje sobie pytanie, czy zamiast przedłużonej gwarancji nie warto po prostu zakupić nowy sprzęt – zwłaszcza, że urządzenia RTV/AGD po kilku latach użytkowania mocno tracą na wartości. – Oczywiście, wszystko zależy od warunków, jakie otrzymamy w ramach dodatkowej gwarancji oraz naszego indywidualnego podejścia. Warto tu jednak zaznaczyć, że dzięki przedłużeniu gwarancji możemy często w przypadku awarii otrzymać nowe urządzenie – np. gdy koszt naprawy jest nieadekwatny do wartości sprzętu – podsumowuje Adam Fabian.

Zostaw odpowiedź