Monitoring social mediów coraz lepszej jakości

0 161

Dzięki nowoczesnym narzędziom PR-owcy i blogerzy czerpią wiedzę o obecności osób, firm, marek, a nawet całych branż w social media. Mogą poznać nie tylko liczbę wzmianek i ich lokalizację, lecz także ogólny wydźwięk informacji publikowanych przez użytkowników. Dokładny monitoring jest o tyle istotny, że media społecznościowe stają się coraz ważniejszą częścią kampanii reklamowych. W tym roku w ramach konkursu PRotony Instytut Monitorowania Mediów przyznał specjalną nagrodę dla osoby odpowiedzialnej za kampanię w social media.

Monitoring social mediów

W mediach społecznościowych internauci bez żadnych zahamowań komentują, recenzują i prowadzą niezliczone dyskusje o produktach i usługach, nie bacząc na wolę ich producentów, sprzedawców czy dostawców. Często firmy nie są nawet świadome, że stały się obiektem zainteresowania sieciowej społeczności. Dlatego właśnie monitoring aktywności internautów w mediach społecznościowych ma niebagatelne znaczenie dla skuteczności prowadzonych w nich kampanii PR. Analiza danych z takiego monitoringu pozwala na ocenę m.in. liczby źródeł, częstotliwości, lokalizacji oraz ogólnego wydźwięku informacji publikowanych przez użytkowników.

– Bardzo szybki jest czas reakcji od ukazania się informacji w internecie do uzyskania tej informacji. Mamy również możliwość informowania odbiorców o tym, czy materiały są pozytywne, negatywne czy neutralne, i to jest bardzo istotne – mówi Paweł Sanowski, prezes IMM, agencji informacyjnej Newseria Biznes. – Jakość monitoringu mediów społecznościowych jest coraz lepsza.

Nowoczesne narzędzia analityczne, jak Kompas Social Media, wskazują, które media społecznościowe dysponują największym potencjałem komunikacyjnym, wizerunkowym i sprzedażowym oraz jaką siłę rażenia mają publikacje dotyczące określonej marki, produktu, idei, zjawiska lub opinii.

–  Żeby dowiedzieć się, jaka jest siła danego przekazu z social mediów, ważne jest dowiedzenie się również, jaki jest zasięg danego komentarza, jaka jest siła autora danego komentarza. Te informacje też są dodawane. A więc monitoring social mediów to nie tylko informacja o wpisie, o danym materiale, lecz przede wszystkim o tym, jakie skutki on spowodował albo jakie może spowodować – wyjaśnia Paweł Sanowski.

Najpoważniejszym skutkiem wywołanym przez pojedynczy wpis na profilu użytkownika portalu społecznościowego może być kryzys spowodowany wirusowym rozprzestrzenieniem się negatywnej informacji i jej przeniknięciem do tradycyjnych mediów. Jednak odpowiednio wczesna reakcja pozwala na zminimalizowanie skutków, a nawet uniknięcie kryzysu.

– Kryzysy, które zaczęły się od 140 znaków na Twitterze, a skończyły wielominutowymi reportażami w najważniejszych stacjach telewizyjnych, nie należą do rzadkości. Dlatego bardzo istotne jest monitorowanie social mediów i internetu i reagowanie w jak najszybszym czasie po to, by uniknąć skutków kryzysów albo je zminimalizować. Kiedyś taką rolę głównie pełnił monitoring mediów regionalnych czy mediów niszowych, teraz tę rolę w dużym stopniu przejęły właśnie social media  – wyjaśnia prezes zarządu IMM.

Zostaw odpowiedź