Monitoring nie tylko wizyjny, czyli o zaletach audio

0 111

Globalny rynek monitoringu IP wciąż rośnie. Jak wynika z raportu Allied Market Research, do 2026 r. jego wartość będzie wzrastać średnio o blisko 13% w skali roku. Kamery monitoringu są stosowane powszechnie w miastach, instytucjach publicznych czy prywatnych firmach w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Przyszłość systemów dozoru wizyjnego to już jednak nie tylko kamery IP, ale także wykorzystanie sieciowych rozwiązań audio. Nie bez powodu – zintegrowane z monitoringiem pozwalają na aktywne zapobieganie kradzieżom czy aktom wandalizmu i zwiększają skuteczność systemów nadzoru, podnosząc tym samym bezpieczeństwo.

Reakcja na dźwięki zakodowana w DNA

Dźwięki od zawsze wpływają na ludzki umysł – stwarzają poczucie bezpieczeństwa lub motywują do działania w sytuacji zagrożenia. Współcześni neurobiolodzy doszli do wniosku, że ludzki słuch, emocje i zachowanie łączy więcej, niż początkowo sądzono. Różne dźwięki wpływają jednak na nas w odmienny sposób. Na przykład, jak wynika z badań przeprowadzonych na szwedzkim uniwersytecie w Lund, muzyka oddziałuje na nie mniej niż sześć naszych mechanizmów psychologicznych.  Człowiek od samego początku swojego istnienia musiał zaufać zmysłom, aby przetrwać. Nasze wzrok, słuch czy kubki smakowe mówiły nam, co jest bezpieczne, a co nie – te tak zwane genetyczne wspomnienia wciąż pozostają w naszym ludzkim DNA. Chociaż dziś żyjemy w cyfrowym świecie zaawansowanych technologii, z biologicznego punktu widzenia, reagujemy na swoje otoczenie niemal tak samo, jak na przestrzeni całej historii ludzkości – mówi Margareta Andersson, architekt dźwięku w Lexter Sound Design w Sztokholmie w Szwecji. Wszyscy, bez konieczności uczenia się tych reakcji, wiemy, że głośny dźwięk grzmotu lub warczącego zwierzęcia oznacza niebezpieczeństwo. Podobnie, śpiew paktów czy szum wody sprawią, że poczujemy się zrelaksowani – dodaje. Właśnie te naturalne i zakodowane reakcje na dźwięki są z powodzeniem wykorzystywane przez stosowane w systemach dozoru rozwiązania audio.

Od pasywnego monitorowania do zapobiegania

W tradycyjnym podejściu do systemów dozoru wizyjnego nagrania z monitoringu były wykorzystywane głównie post factum, do zidentyfikowania sprawcy kradzieży czy aktu wandalizmu. Obecnie oczekiwania wobec tych systemów idą znacznie dalej – mają nie tylko monitorować, ale także umożliwić zapobieganie niepożądanym zdarzeniom, zanim jeszcze te będą miały miejsce. Właśnie w takich przypadkach swoje zastosowanie znajdują rozwiązania audio. Kamery monitoringu mogą na przykład automatycznie wyemitować ostrzegawczy komunikat głosowy w momencie gdy nieupoważniona osoba przekroczy granice określonej strefy lub wtargnie na teren firmy poza godzinami jej otwarcia. Taki w pełni zautomatyzowany proces pozwala chronić obiekt nawet jeśli po drugiej stronie nie jest obecny operator systemu. Systemy wykorzystujące rozwiązania audio w połączeniu z monitoringiem i analityką znajdują zastosowanie np. w przypadku banków, które chcą chronić swoich klientów przed kradzieżą kodu pin podczas korzystania z bankomatów. Jeżeli podczas wypłacania gotówki osoba trzecia zbliży się zbyt blisko do klienta, urządzenie automatycznie generuje komunikat z prośbą o zachowanie odpowiedniej odległości – tłumaczy Adam Brzezicki, Sales Engineer Poland, Ukraine and Baltics z Axis Communications, firmy specjalizującej się w inteligentnych systemach monitoringu wizyjnego.

Bezpośredni komunikat – większa skuteczność

W sytuacji wtargnięcia intruza na teren objęty systemem dozoru, sygnał alarmowy może zostać też wysłany bezpośrednio do centrum monitorowania, a operator może natychmiast zareagować i zdalnie interweniować w celu powstrzymania incydentu, np. próby włamania na teren magazynu. Szczególnie skuteczne są pochodzące od operatora spersonalizowane komunikaty głosowe, kierowane bezpośrednio do danego odbiorcy, czyli na przykład „pana w czerwonej koszulce”. Takie ostrzeżenie jest znacznie bardziej skuteczne niż na przykład dźwięk tradycyjnej syreny ostrzegawczej – dodaje Adam Brzezicki.

Słuchowe doświadczenia klientów

Na wykorzystanie rozwiązań audio w monitoringu coraz częściej decyduje się też branża retail, która musi się mierzyć z rynkową konkurencją (także ze strony e-commerce) i rosnącymi wymagania klientów. Dziś trudno wyobrazić sobie sklep stacjonarny bez choćby podstawowego systemu monitoringu zainstalowanego z myślą o zapobieganiu kradzieżom, bezpieczeństwie personelu i klientów. Dzięki zintegrowaniu go z rozwiązaniami audio można jednak wykorzystać już istniejący system by zwiększyć jakość doświadczenia klienta i zoptymalizować działanie firmy. Wykorzystanie muzyki tła w branży retail nie jest niczym nowym, ale zastosowanie w tym obszarze rozwiązań sieciowych, podłączonych do internetu, stwarza zupełnie nowe możliwości. Dzięki temu w prosty sposób można odtwarzać różnego rodzaju muzykę w wybranych strefach sklepu lub różnych lokalizacjach, w zależności od pory dnia czy preferencji klientów. To z kolei przekłada się na bardziej spersonalizowane doświadczenie klienta, co może mieć zastosowanie nie tylko w branży handlowej,  ale też na przykład w hotelarstwie – mówi Dagmara Pomirska, Sales Manager Poland, Ukraine and Baltics w Axis Communications. Dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowych, sieciowe głośniki (w przeciwieństwie do analogowych, polegających na tradycyjnych kablach) zapewniają doskonałą jakość dźwięku, niezależnie od odległości na jaką jest on przesyłany. To szczególnie ważne w przypadku rozproszonych geograficznie sieci handlowych, na przykład tych międzynarodowych. Dzięki sieciowemu audio, muzyka tła może być definiowana na poziomie centrali i spójna we wszystkich sklepach, niezależnie od ich lokalizacji, bez uszczerbku na jakości dźwięku – dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Zostaw odpowiedź